Reumasairauksien itsehoito perustuu liikuntaan ja fysioterapiaan

Reumasairauksien itsehoito perustuu liikuntaan ja fysioterapiaan

Yleiskunnon ylläpitäminen on tärkeää reumasairauksissa. Hyvän yleiskunnon myötä elämänlaatu paranee ja oireiden kanssa on helpompi tulla toimeen.

Omatoimisella liikunnalla voidaan lievittää reumatautien aiheuttamaa kipua ja jäykkyyttä. Liikunta parantaa nivelruston aineenvaihduntaa ja parantaa nivelen liikkuvuutta. Liikunta lievittää myös väsymystä ja parantaa sekä unenlaatua että mielialaa.

Liikunta on turvallista

Harjoittelun olisi hyvä sisältää sekä sydän- ja verenkiertoelimistöä että tuki- ja liikuntaelimistöä kuormittavia harjoitteita. Myös tasapainon harjoittelu on tärkeää. Hyvästä ryhdistä huolehtiminen takaa nivelille optimaalisen kuormituksen ja estää osaltaan nivelten kipeytymistä ja kulumista.

Tutkimuksissa on osoitettu, että nivelreumaa sairastavat pystyvät parantamaan fyysistä kuntoaan ilman, että taudin aktiivisuus lisääntyy. Tutkimuksissa on todettu myös, että suurin osa nivelreumaatikoista voi harjoitella turvallisesti ja tehokkaasti ilman, että se vaikuttaa niveliin haitallisesti.

Henkilöt, joilla on suurissa nivelissä laajoja nivelvaurioita, tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta harjoittelun toteutuksessa. Myös nivelten yliliikkuvuus asettaa omat vaatimuksensa harjoittelulle.

Reumaa sairastava hyötyy myös fysioterapiasta: fysioterapian avulla pyritään säilyttämään nivelten liikkuvuus ja hyvä ryhti, ehkäisemään virheasentoja sekä lievittämään kipuja. Terapeuttista harjoittelua ohjaa fysioterapeutti tai toimintaterapeutti.

Oma olo vaikuttaa liikkumiseen

Reumaatikon tulisi valita laji niveltensä kulloisenkin tilanteen mukaan. Akuutissa tulehdusvaiheessa fyysistä kuormitusta ja liikunnan harrastamista on syytä keventää. Keventämisen tarve riippuu pitkälti siitä, kuinka monta niveltä on turvonnut, kuinka paljon niistä on isoja niveliä (lonkkanivel, polvinivel, nilkkanivel, olkanivel, kyynärnivel) ja millaiseksi koet yleisvointisi.

Muutamien pienten nivelten tulehtuessa ei harjoittelua tarvitse paljonkaan muuttaa, jos yleisvointi on hyvä. Tällöin voi entisiä harjoituksia jatkaa, kunhan huomioi turvonneiden nivelten tilanteen. Päkiäkivussa kävely hankaloituu helposti ja silloin on erityisen tärkeätä kiinnittää huomiota hyviin jalkineisiin. Hyvässä jalkineessa on pehmeä iskuja vaimentava pohja, napakka kantakuppi sekä tilaa varpaille ja jalkaterälle. Päkiä- ja nilkkakipuja voi helpottaa jalkine, jonka kärki on hieman pyöristetty.

Jokaiselle löytyy sopiva laji

Lajeja on rajoituksista huolimatta runsaasti. Esimerkiksi vesivoimistelu ja suuren suosion saanut vesijuoksu ovat nivelkipuisille sopivia turvallisia ja tehokkaita harjoittelumuotoja kaikissa eri sairauden vaiheissa. Veden noste helpottaa nivelten kuormittumisessa ja vesi antaa helposti säädeltävän vastuksen liike- ja lihasharjoitteluun. Kävelylenkki raittiissa ilmassa on myös helppo ja vaivaton tapa harjoitella, koska se ei vaadi erityisiä välineitä.

Reumaatikon kannattaa välttää lajeja, joissa on suuri tapaturmariski. Kysy rohkeasti neuvoja fysioterapeutilta löytääksesi itsellesi parhaiten sopivan lajin!

Liikkuvuusharjoittelu osaksi jokaista päivää

Liikkuvuusharjoituksia voi tehdä rauhallisesti useita kertoja päivässä koko nivelen liikelaajuudella. Reumasairauksille tyypillistä aamujäykkyyttä ja kipua voi helpottaa kevyellä liikeharjoittelulla ja kylmähoidolla.

Useita kertoja päivässä toteutettu kylmähoito tulehtuneelle nivelelle helpottaa kipua ja rauhoittaa tulehdusta. Apteekista voi ostaa erilaisia hoitoon sopivia kylmäpakkauksia. Kotikonsteina voi myös käyttää vaikkapa pakastevihanneksia tai jääkaapissa säilytettävää kostutettua keittiöpyyhettä. Pakasteesta otettua kylmähoitoa ei saa laittaa suoraan iholle, vaan väliin laitetaan talouspaperia tai pyyheliina. Kylmähoitoa voi antaa useita kertoja päivässä. Lisäksi on tärkeää, että huolehdit riittävästä levosta ja päivittäisistä rentoutushetkistä.

Monipuolinen liikunta helpottaa oireita ja piristää mieltä

Esimerkiksi vesijuoksu sopii reumaatikolle hyvin.