Monipuolinen ravinto on tärkeä osa reuman itsehoitoa

Monipuolinen ravinto on tärkeä osa reuman itsehoitoa

Reumapotilaalle suositellaan normaalia, monipuolista ruokavaliota, jolla turvataan parhaiten ruokavalion riittävyys ja monipuolisuus.

Tulehdus kiihdyttää aineenvaihduntaa, joten taudin aktiivivaiheessa on huolehdittava riittävästä energian ja proteiinin saannista. Tulehdus lisää myös vitamiinien ja kivennäisaineiden tarvetta.

Maitohappobakteerit ja kuitu pitävät suoliston kunnossa

Maitohappobakteerit ja ravintokuitu vaikuttavat edullisesti suoliston bakteerikantaan. Eräiden maitohappobakteereiden on todettu tehostavan suolistossa toimivia elimistön puolustusjärjestelmiä.

Riittävästi kuituja saa esimerkiksi syömällä päivittäin täysjyväleipää ja muita täysjyvävalmisteita, hedemiä, kasviksia ja marjoja.

Pehmeitä rasvoja kannatta suosia

Ruokavaliossa oleva rasva on joko kovaa eli tyydyttynyttä tai pehmeää eli tyydyttymätöntä rasvaa, joka sisältää tärkeitä omega-rasvahappoja. Pehmeä rasva on keskeinen ravintoaine terveyttä edistävässä ruokavaliossa.

Ruokavaliossa on hyvä välttää kovia eläinrasvoja ja suosia pehmeitä kasvirasvoja, koska nivelreumaan saattaa liittyä suurentunut sydän- ja verisuonisairauksien riski.

Pehmeää rasvaa ja niiden mukana omega-rasvahappoja saadaan rasvaisesta kalasta, kasviöljyistä, juoksevista margariineista, pehmeistä rasiamargariineista ja kalasta sekä pähkinöistä, manteleista ja siemenistä.

Riittävän proteiinin saannin turvaat käyttämällä päivittäin vähärasvaista lihaa ja kanaa, kalaa, kokolihaleikkeleitä, kananmunia sekä rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita.

Pidä huolta kalsiumin saannista

Suositus lasten kalsiumin saanniksi on 600/700 mg/vrk lapsen iästä riippuen. (Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Ravitsemussuositukset 2014). Jos ruoasta ei saa riittävästi kalsiumia, saanti on varmistettava kalsiumvalmisteella.

Puolustusjärjestelmä vaatii antioksidantteja

Riittävä antioksidanttien saanti on elimistön puolustusjärjestelmien kannalta välttämätöntä. Antioksidanttien riittävä saanti varmistuu turvallisella tavalla, kun syöt päivittäin marjoja, hedelmiä ja kasviksia. Niistä saa C-vitamiinia ja beetakaroteenia. E-vitamiinia saa parhaiten täysjyväviljasta ja kasviöljyistä. Hyviä foolihapon lähteitä puolestaan ovat vihreät kasvikset, palkokasvit, hedelmät, marjat ja maksa. Ruoanvalmistuksessa on hyvä muistaa, että foolihappo tuhoutuu herkästi kuumennettaessa. Magnesiumia taas saa täysjyväviljasta, vihreistä kasviksista, pähkinöistä ja siemenistä. Reumasairauksien aktiivivaiheessa on hyvä käyttää ruokavalion tukena myös monivitamiinivalmistetta.

Kasviruokavalio ja reumasairaudet

Monipuolisesti toteutettuun kasvisruokavalioon kuuluu paljon erilaisia kasvikunnan tuotteita: vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, palkokasveja, täysjyväviljaa, kasviöljyjä sekä pähkinöitä ja siemeniä (Valtion ravitsemussuositukset 2014). Tiukimmat kasvisruokavaliot, jotka sisältävät liian vähän energiaa, saattavat johtaa riittämättömään, proteiinin, kalsiumin, D-vitamiinin, raudan, sinkin ja B-ryhmän vitamiinien saantiin.

Metotreksaattihoito lisää foolihapon tarvetta

Yleisesti reumalääkkeenä käytetty metotreksaatti aiheuttaa foolihapon puutetta. Se voi olla osasyy moniin lääkitykseen liittyviin haittavaikutuksiin. Kaikille metotreksaattia saaville suositellaan foolihapon lisäämistä lääkitykseen. Foolihapon käyttö, esimerkiksi 5 mg vuorokaudessa seuraavana päivänä metotreksaatin ottamisesta tai pistämisestä parantaa hoidon siedettävyyttä ja turvallisuutta.

Reumapotilaan kannattaa suosia pehmeitä kasvirasvoja.

Foolihapon saanti kannattaa varmistaa foolihappovalmisteella.