Elämää selkärankareuman kanssa

Elämää selkärankareuman kanssa

Kuten reumataudit yleensäkin, selkärankareuma on elinikäinen sairaus.

Vaikka selkärankareumaan ei ole parannuskeinoa, voit helpottaa oloasi ja edistää terveyttäsi noudattamalla muun muassa seuraavia vinkkejä.

Pidä paino kurissa ja syö terveellisesti

On tärkeää syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Myös painon pitäminen kurissa on oleellista. Joskus selkärankareumaa sairastavilla on myös tulehduksellinen suolistosairaus, johon liittyy vaikea ripuli. Jos kuulut tähän ryhmään, kysy lääkäriltä, mitä ruokia sinun kannattaa syödä ja mitä välttää. Pyri elämään mahdollisimman terveellisesti.

Liiku säännöllisesti

Selkärankareumaa sairastaville suositellaan jumppaliikkeitä, jotka ylläpitävät liikkuvuutta ja parantavat ryhtiä.

Keskustele lääkärin tai fysioterapeutin kanssa ennen kuin aloitat harjoittelun.

Istumapaikalla on väliä

Käytä tuoleja, joissa on napakat istuimet ja selkärankaa tukevat selkänojat. Istu ryhdikkäästi, äläkä istu yhtäjaksoisesti pitkiä aikoja.

Hanki napakka sänky

Tarkista, ettei patjasi ole liian pehmeä eikä liian kova. Jos patjasi on liian pehmeä, voit laittaa levyn patjan ja sängyn rungon väliin.

Eroon tupakasta

Selkärankareuma voi pienentää keuhkojen tilavuutta. Tilavuuden pieneneminen taas voi aiheuttaa hengenahdistusta. Tupakointi puolestaan voi vaikeuttaa hengittämistä ja suurentaa hengitystietulehdusten riskiä. Jos sinulla on selkärankareuma, älä tupakoi.

Ajattele myönteisesti

Myönteinen asenne auttaa pärjäämään sekä henkisesti että fyysisesti.

Kerro lääkärille, jos selkärankareuman sairastaminen tuntuu henkisesti raskaalta. Lääkäri voi ehdottaa keinoja sairauden aiheuttamien tunteiden käsittelyyn.

Tee selkärankareuma tutuksi muillekin

Ystäväsi ja läheisesi eivät välttämättä ymmärrä heti sairauden luonnetta ja sen vaikutusta sinuun. Seuraavat vinkit voivat helpottaa tilanteestasi kertomista:

  • Pidä säännöllisesti yhteyttä ystäviisi tai perheeseesi. Läheiset suhteet helpottavat puhumista sairaudestasi ja sen vaikutuksesta sinuun.
  • Etsi tietoa selkärankareumasta. Mitä enemmän tiedät, sitä paremmin pystyt kertomaan sairaudestasi muille.
  • Puhu suoraan. Jos tarvitset jotakin, sano siitä ystävillesi ja perheellesi.
  • Kerro perheellesi ja ystävillesi, että sairauteesi liittyvä kipu ja jäykkyys voi vaihdella. Pyydä heitä olemaan ymmärtäväisiä, jos joudut muuttamaan tai siirtämään yhteisiä menoja.
  • Suunnittele perheen ja ystävien kanssa ajanvietettä, johon sinäkin voit osallistua.
  • Puhu kumppanisi kanssa avoimesti. Tunteista kertominen rehellisesti pitää suhteen terveenä ja antaa myös kumppanillesi paremmat valmiudet tukea sinua.
  • Naura! Huumori auttaa monessa tilanteessa. Lisäksi nauru tuottaa mielihyvää ja voi myös parantaa vointiasi. Pidä mielessäsi myös elämäsi positiiviset asiat.

Elämä jatkuu

Elämä selkärankareuman kanssa ei ole aina helppoa, mutta toivoa ei silti kannata menettää.

Selkärankareuma täytyy hyväksyä, mutta sille ei kannata antaa periksi. Ryhtymällä toimeen, asettamalla tavoitteita, tekemällä yhteistyötä hoitotiimin kanssa ja säilyttämällä myönteisen asenteen pärjäät selkärankareumasta huolimatta.

Etsimällä mahdollisimman paljon tietoa selkärankareumasta pystyt ottamaan aktiivisen roolin sairautesi hoidossa. Tieto lisää itseluottamusta, jolloin sinun on helpompi puhua lääkärin kanssa tarpeistasi ja mahdollisista huolistasi.

Lataa selkärankareuman harjoitusohjelma

Voidaksesi lukea PDF-tiedostoja tarvitset Acrobat Readerin. Jos sinulla ei vielä ole sitä, voit ladata sen täältä ilmaiseksi.

Tieto auttaa kertomaan sairaudestasi muille.

Selkärankareuma täytyy hyväksyä, mutta sille ei kannata antaa periksi.

Lähteet